Nota Turki #10

10 April 2011

1. Jam 5 pagi, kami bangun untuk tunaikan Solat Subuh.

2. Selepas subuh, yang bas awal terus pulang. Yang bas lambat, kami isi masa main kad poker. Sampai pukul 7 pagi, bas saya bertolak ke London Victoria. Dalam bas, saya layan BoboiBoy melalui iPod milik teman. Lepas layan, tidur untu rehat.

3. Tiba di London Victoria jam 8 pagi. Terus ke kedai makan untuk breakfast. Saya decide untuk tidak breakfast, kerana ingin jimat duit. Nanti di Southampton dah tentu kena beli lunch dari kedai luar. Oleh itu, saya layan YouTube melalui iPhone milik kawan.

4. Bas dari London Victoria ke Southampton jam 10 pagi. Dalam bas, tidur la apa lagi.

5. Pukul 12 tengahari, sampai di Southampton. Lepas unpack barang, saya solat Zohor. Disebabkan dah banyak tidur waktu dalam bas, saya tak letih sangat. Oleh itu, terus buka email untuk setelkan banyak perkara.

6. Pengembaraan Turki tamat.

7. Sejujurnya saya sangat belajar dari pengembaraan ini, terutama kekuatan niat. Banyak yang saya berniat sebelum ke Turki dan kebanyakannya dikurniakan oleh Tuhan. Antaranya, ingin dapatkan buku Risalah anNur dan berjumpa dengan pengikut Said Nursi. Yang saya tak dapat ialah berjumpa dengan wakil AKP, tapi saya masih dapat dengar pandangan rakyat Turki tentang AKP.

8. Selain itu, saya semakin bersemangat untuk syahid. Sudah tentu, impian saya ialah syahid di Palestina.

9. Sebelum ke Turki, saya merasakan bahawa harapan kebangkitan Islam ialah dari pemuda Turki. Jujurnya, pandangan tinggi saya pada Turki sedikit meleset.

10. Dan, sudah tentu ukhuwwah antara kami semakin rapat. Benar, kita takkan kenal seorang rakan kalau tak mengembara bersama.

11. Paling menarik, saya berkenalan dengan lebih rapat Maulana Jalaluddin arRumi. Mengenali sosok tokoh ini banyak mengubah perasaan saya. Saya semakin mencintai Allah, dan semakin mencintai Alam. Sudah tentu, Islam perlu lebih banyak dipersembahkan dalam bentuk cinta dan kasih sayang. Itu yang saya belajar dari Maulana.

12. Semoga Tuhan menerima amal pengembaraan ini sebagai penyebab kepada saya dan teman-teman masuk syurga.

3 thoughts on “Nota Turki #10

  1. salam

    ammar!

    psal no 9 tu xnk huraikan ker? huhu… ape yang menyebabkan pandangan anda meleset

    best dpt bace nta nyer blog..trase cam g turki

    i wish i can join you…

  2. 1. terasa inspired dengan turkey apabla baca dari first entry sampai last.
    2. ibrah yang dikongsi juga menarik.
    3. harap dapat berkatheerat seperti itu juga tidak kira di mana.
    4. setuju dengan komen di atas. mintak elaboration lebih sikit untuk no.9..

My Comment

