Selongkar

Inilah hasilnya bila selongkar file dulu-dulu dalam hard disk. Ketika ini, baru mula-mula menceburi arena blog, beberapa tahun dahulu. HaHa. Kelakar cara penulisan.

Mmm…sedapnya burger!

Pada suatu malam…ade tetamu datang umah ana….seorang sahabat kakak ana dan seorang lagi sahabat parents ana…so…ana pon buat rr decision nak pi kedai…sbb ana tatau nak duduk katner kat umah tuh…ruang yg ade hanyalah tempat menonton televisyen..alhamdulillah, ana nih bukan jenis yg tgk tv…so..bile ana pi kedai tuh…ana rase cam bersalah gak pada diri…ye rr..kuar mlm2 tanpa tujuan yg bermanfaat…tapi dah naik basikal tuh..kuar jer rrr..so ana ambik keputusan pi kedai yg berdekatan sbb isya’ akan masuk setgh jam lagik….so..ana beli la setin air gas…dan juga berdekatan kedai itu ade gerai jual burger…apa lagik…ana beli la..ye rr..dah lame tak mkn burger…nak try la gak kan..

So..bile dah beli tuh…ana pergi di simpang berdekatan rumah sahabat ana…makan di situ…rase cam tahapehape jerk…makan sengsorang, mlm2 plak tuh…so..bile ana mkn tuh…ana teringatkan pasal sahabat2 ana…rase cam bersalah jerk mkn burger tuh sbb ade sahabat ana yg tak mampu…dan fikiran ana terus melayang pada seerah Rasulullah…

Bukankah Rasulullah itu ditarbiyah oleh Allah utk menjadi pengembala kambing..hikmah dijadikan pengembala kambing adalah hati akan menjadi lembut, hidup akan sentiasa tawadhu’ dan sentiasa memenuhi keperluan diri dalam kuantiti yg minimum…pendek kata pekerjaan sebagai pengembala kambing itulah yg menjadikan diri Rasulullah sebagai pemimpin yg unggul sehingga dalam buku Michael H. Hart yang meletakkan Rasulullah adalah orang yg paling berpengaruh yg pernah hidup…MasyaAllah..sbb itulah kita teringin sangat nak contohi Rasulullah..

Jadi, bila ana makan burger tu..ana rase ia bukanlah keperluan yg minimum tetapi ia nya kehendak nafsu ana sendiri.…mmglah tidak salah utk makan burger tersebut..tetapi..ana teringin sgt nak contohi kehidupan Rasulullah dari seluruh aspek kehidupan..termasuklah pemakanan…Rasulullah makan terlalu sedikit ataupun dalam kuantiti yg minimum…mmg itulah kadar yg sesuai…apabila perut kita diisi dengan makanan maka hati kita yg merupakan raja segala anggota akan mengawal tubuh badan kita supaya menjadi malas…sbb itulah kalau kita lihat orang yg byk mkn ataupun memenuhi keperluan diri dalam kuantiti yg berlebihan adalah orang yg malas…dan malas itu bukanlah ciri seorang muslim..dan apabila hati kita sakit..maka sbb itulah solat tidak akan khusyuk dan apabila solat tidak khusyuk ia telah menyebabkan ciri2 mukmin berjaya tertolak pada satu aspek(rujuk surah al-mukminun)…so..adakah kita berjaya dengan solat yg tidak khusyuk yg berpunca daripada hari yg sakit yg berpunca daripada mkn yg byk?

Jadi, sahabat2…jikalau selama ini kita mengatakan bahawa Rasulullah itulah contoh tauladan kita…taknak kah kita megikuti apa yg baginda lakukan?…jikalau ingin…ambillah keperluan diri dalam kuantiti yg minimum..bukanlah perlu kebuluran..tapi cukuplah sekadar ia membantu kita dalam menjalani kehidupan kita yg merupakan suatu ibadah jika diniatkan ikhlas kerana Allah dan berlandaskan apa yg Rasulullah suruh…

Selain daripada menjaga pemakanan kita…apa kata kita mengamalkan puasa sunat…kerana Rasulullah kata puasa itu adalah diet yg terbaik…bukanlah niat kita berdiet itu untuk kurus tetapi kita berdiet itu supaya kita ini sihat supaya mudah melakukan apa yg Allah suruh dan tinggalkan apa yg Allah larang…

Ingat lah..kita makan untuk hidup (hidup boleh dijadikan ibadah jika diperhatikan daripada kalimah as-syahadatain itu)..bukannya hidup utk makan…oleh itu…peliharalah diri kita terutama hati kita yg menjadi raja segala anggota…seperkara lagi…cuba tanya diri masing-masing..adakah kita sanggup menjadi pengembala kambing?….jika tidak sanggup..maka sukarlah kita untuk menjadi pemimpin yg baik kerana pemimpin yg baik perlulah merendah diri, berhati lembut, dan memenuhi keperluan diriya dalam kuantiti yg minimum supaya orang bawahannya mendapat keperluan yg cukup…Allahu a’lam…       .:aR-RiJaL:.

“BERPRESTASI DALAM REDHA ALLAH”

My Comment

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s